tisdag 31 januari 2012

Bärgarvantar o velourbyxor

Nu har jag inte hunnit sy så mycket sedan jag sydde färdigt klänningen, utan mest fixat med sådant som legat på väntelistan, har fortfarande en del baskläder kvar att sy som jag har klippt ut, men måste trä om overlocken till vit tråd o det är alltid lite bökigt :-) så då fixar jag med annat istället.

Tex har jag bytt halslinning på några bodys jag sytt, sydde dem med mudd från Ohlssons först och det blev inte alls bra, så efter tips från en tjej så sydde jag linningen på dem med interlock o jersey istället, blev mycket bra resultat så från o med nu ska jag fortsätta göra det.

Jag har också sytt färdigt ett par vantar jag klurat på, modellen är egentligen utan tumme, o denna tumme blev lite "vass" men jag provade mitt eget mönster o de blev ändå OK,måste justera lite på rundheten bara...


De uppskattades av storebror hur som så jag får nog sy ett par till honom med, fodrade dem med velour inuti.

Sedan vill jag visa velourbyxorna jag sytt till Sixten, också ett eget mönster, skiljer mot vanliga byxmönster iom att det inte är lika mycket utrymme runt rumpan och en längre modell, vilket passar Sigge väldigt bra o lätta att krypa i. Har sytt ett par till lillkusinen också, men får se om han hinner få dem innan han växit ur den storleken ;-). Gjorde linningen dubbelvikt och mycket smal för jag har märkt att mudden blir elastisk efter flera tvättar o då sitter byxorna sämre, hoppas detta hjälper. Bara måste beställa mudd från Stoff o Stil, det sägs att deras mudd är den bästa.


Jag har också köpt tyger från tygsamlarna, lite blandade storlekar:


Lila violer såå fina, men tyvärr lite små bitar så jag får fundera på vad jag kan göra med det...


Brunt molnjerseytyg, jättefinto ska se vad jag kan göra, blir nog en body eller två :)


Så hittade jag ett gult klövertyg i stretchfrotté, riktigt 70-tal! Robban har önskat sig en T-shirt i detta tyg som han kan ha när vi går på konserter med våra Indie favoritband :)


Det sista tyget är ett underbart interlock tyg med bruna svampar, fantastiskt fint!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar