söndag 15 januari 2012

Klänningen del 2

Så nu har jag klippt alla A4 ark med klänningsmönstret och tejpat ihop, se:


Så ritade jag av på mönsterpapper och justerade lite längd o bredd så att det skulle passa mina mått bättre. Sedan klippte jag till mönstrena i mitt fina pastellgröna tyg. Det är inte så tunnt som rekommenderat men det blir väldigt fint att sy i. Jag ser hela projektet bara som en kul grej att pröva något nytt och diskutera med andra hur de syr.

Eftersom jag har så mycket av det gröna tyget (skulle nästan räcka till två klänningar) så kunde jag naturligtvis inte hålla mig utan tråcklade ihop överdelen och kjolen för sig och sedan provade. Kjoldelen satt perfekt, men jag ska nog göra två sprunn på den mot midjan bak för att det ska bli ännu snyggare. Jag upptäckte då att överdelen var för trång, då hade jag iof inte sytt i någon dragkedja. Men jag tyckte inte det blev bra vid bysten så jag ska lära mig mer om att sy sprunn tänkte jag, jag vet att mormor var superduktig på det, frågan är om mamma vet hur hon gjorde och om hon kommer upp snart o kan visa mig? Jag har dock sett att det finns instruktionsvideor för ALLT på youtube, så jag får leta lite där, om nu allt detta inte blir självklart efter nästa helgs sydiskussioner. Så nu i veckan ska jag hitta en 45cm grön dragkedja och brun duschesse. Duschessen tänkte jag använda till ett 5-7cm band runt midjan och knyta rosett på ryggen, tror det skulle bli en fin detalj. Det ska också bli spännande att se hur man syr rynket där fram. 

Utöver klänningsfixandet så har jag börjat med skissblock. Mycket bra att skissa ner alla ideér som poppar upp så fort man börjar tänka på att sy. Då kan jag beta av dem en för en och sy det jag längtat efter. Tex så funderar jag på många sommarklänningar, för det finns så många härliga sommartyger.

Sedan var jag inne och beställde ännu mer tyg FY SKÄMS! men det är motiverat med att det kanske tar slut och det vill jag inte riskera igen. Det är Liandlos fina astronauttyg som kommer i februari, tyvärr behöver man köpa 1m av dem så det blir lite dyrt, men såååå fina kläder det kan bli av det!!



2 kommentarer:

  1. Vad roligt att du vill vara med! Tyget ser jättefint ut. Själv har jag inte bestämt mig för tyg än...

    SvaraRadera
  2. Ja det blir kul :-), det är ett bra mönster så det går säkert att sy i flera olika sorters tyg, hoppas du hittar något du gillar!!

    SvaraRadera