söndag 22 januari 2012

Klänningen är färdig!

Klänningen vi har som sew along projekt i Karinottilias är en klänning från Burda som kallas Coffee Date Dress och ser ut så här: Coffee Date Dress- multisize sample!


Jag har beskrivit tidigare hur jag har klippt ur mönstret, sytt en toile och fixat med det riktiga tyget. Igår på sy LANet så sydde jag ihop alla delar av klänningen med dragkedja o allt. Det gick jättesmidigt, till stor del tack vare att jag gjort en toile innan som jag klippte sönder och använde för att klippa till tygdelarna i fintyget. Jag fick göra en del justeringar på mönstret men det blev bra till slut. Idag sydde jag om lite vid halsen som jag tyckte blev för vid samt sydde foder vilket jag inte gjorde igår, då jag trodde att det blev tillräckligt snyggt med en fin kantning bara, men det blev ett helt annat resultat att göra foderdelarna fina. Jag sydde ett brunt band i satin istället för att sy krås, mitt klänningstyg är ganska tjockt och liknar mer dräkttyg så krås gick inte att få till i det tjocka tyget. Tror inte det hade blivit lika snyggt heller. Här kommer en del bilder av den färdiga klänningen :-)





3 kommentarer:

  1. Åh vad fin den är! Vad roligt att få se den på också. Jag sparar bilden om det är okej för dig till vårt gemensamma blogginlägg när fler är klara.

    SvaraRadera
  2. Absolut! Är inte helnöjd med halslinningen men får sy fler klänningar så får jag testa lite mera :-)

    SvaraRadera
  3. Din klänning är så fin i det härligt gröna tyget!

    SvaraRadera