tisdag 10 januari 2012

Tröttig syträff Zzzz

Igår hade vi äntligen syträff igen...dock var jag helt slut efter första dagen på jobbet efter mammaledigheten så det blev bara fel...en body fick jag sprätta sömmen på 3 ggr!!! Det var jätteroligt att träffa alla sytjejerna och prata och diskutera symaskiner och nästa gång ska jag vara lite mer utvilad :-)
Till slut blev bodysarna klara:


Det gick inte alls att sy tvilling-stretch söm på gamla Huskvarna maskinen så nu ska det bli att spara till en ny symaskin. Vi ska åka till syfestivalen i Älvsjö 18/2 och då räknar jag med att spana in nya symaskiner.
Här är den gamla bettan, går fint och är superstark men som sagt, inte mycket stretch i sömmen...

 Här är min superfina overlock, börjar bli till åren den med men funkar jättebra så nu fick jag göra stretchsömmar med den istället på ett annat sätt.


När jag förberedde för syträffen så hittade jag mormors gamla mönster, vilken nostalgitripp, kommer ihåg hur mormor sydde så många kläder till oss. Hon arbetade som sömmerska i Virserum och var jätteduktig. Skickar en tanke till min goa mormor som dog för några år sedan. Saknar henne massor fortfarande.


Det hände mer igår, fick äntligen hem tyget med Bärgaren, ser jättemysigt ut men tyvärr inte alls så stretchigt som jag trodde när jag köpte det. Hmmm, blir att fundera på vad jag ska sy av det:


Tack o hej, leverpastej :-)

6 kommentarer:

  1. Åh, kan jag få beställa en 60-tals klänning från orginalmönster!
    <3

    SvaraRadera
  2. :-) Tänkte faktiskt på dig när jag såg dig i en liknande klänning, du skulle vara en perfekt modell, eller varför inte en söt sommarklänning i klövertyget??

    SvaraRadera
  3. Seriously, får jag lägga en beställning? :)Jag är en komplett junkie för 60-tals känningar! Eller vilka klänningar som helst! :)
    Lunch någon dag?

    SvaraRadera
  4. Kolla vad man kan gå för kurs på medborgarskolan i Sthlm:
    http://www.medborgarskolan.se/Templates/Pages/Arrangement.aspx?aid=557920&mid=180&sgid=4

    SvaraRadera
  5. Åhhh vilken häftig kurs! Något sådant har de inte alls här i Linköping, får hitta på några bra ursäkter att åka till Stockholm :-) Det finns faktiskt kurser online också: http://www.sykurser.se/sykurser men jag har inte hunnit med det ännu.
    Jag syr gärna, fast en liten reservation om hur mycket den gamla maskinen klarar och hur snabbt jag hinner köpa en nyare :-) Vi fixar en lunch hemma hos mig så kan jag visa lite mönster som du kan kolla i, mormor hade MASSOR med mönster och hon sydde massor av klänningar till mamma när hon var ung (60-talet) så det finns en del att plöja igenom :-) Sedan är det inte gratis med tyg, därav att det är billigare o lättare att sy mycket barnkläder, eftersom det går åt minst 1-2m för större kläder. Vi hörs!

    SvaraRadera