söndag 18 december 2011

Finkläder!!

Nu har jag sytt färdigt min tröja enligt eget mönster, med tyg från Jofotex. Randig viscose med stretch i duvblått, super enkelt att sy med overlocken, som jag också använde för att fålla kanterna. Sedan vände jag bara ner en halv cm och sydde raksöm vid halslinningen och ärmarna. Provade att sy på muddar i samma tyg men det blev inte snyggt, så här blev slutresultatet:


Sedan sydde jag min festklänning till nyår. Jag fodrade fram och bakstycket, overlocken gillade inte glittertyget, utan trasade sönder det, så jag sydde ihop styckena med raksöm på vanliga maskinen istället. Likadant med velourkjolen. Klänningen jag ritat av har en ballongkant nedertill, men jag tyckte det blev fint fall i klänningen även utan det så det blir bara fållning i nederkanten. Kommer att ha en tröja under också så att mina stora överarmar blir mindre iögonfallande...;-). Det är lite mammaklänningsvarning på modellen, men med rätt detaljer till så blir det nog bra :-)


Får se om jag ska prova att sy något mer till mig själv, det var väldigt kul att testa och se att det funkade, men det är mycket gulligare att sy barnkläder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar